سخنان هشدارگونه وزیر خارجه عراق درباره اختلافات اساسی با ایران!

در سه سال اخیر، ایرانی‌ها را به پذیرش برخی موارد مربوط به مرزها، بیرون از چهارچوب «بیانیه الجزایر» وادار کرده‌ایم و ایرانی‌ها چند توافقنامه نیز با عراق امضا کرده‌اند که مسائل مالی مانع از اجرای آنها شده است... نقاط مرزی مورد اختلاف و هواپیماهای عراقی موجود در ایران، تنها بخشی از این مشکلات است که پارلمان عراق باید برای آنها برنامه‌هایی را طراحی کند.

سرویس بین‌الملل ـ هشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اظهار داشت: از سال 2003 در روابط با ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم که اگر این مشکلات حل و فصل نشود، در آینده بر شمار آنها افزوده خواهد شد.

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العراقیه»، با طرح موضوع بالا افزود: موضوع اجرای بیانیه الجزایر، مشکلات ناشی از جنگ هشت ساله و ادعاهای مربوط به آن، آب‌های مرزی، مناطق مین کاری شده، نقاط مرزی مورد اختلاف و هواپیماهای عراقی موجود در ایران، تنها بخشی از این مشکلات است که پارلمان عراق باید برای آنها برنامه‌های را طراحی کند.

زیباری تأکید کرد: درباره آنچه بیانیه الجزایر سخنی از آن به میان نیاورده، حاضر به گفت‌وگو نیستیم؛ در وزارت امور خارجه عراق، بزرگترین پرونده مربوط به ایران است!

وزیر امور خارجه عراق مدعی شد: در سه سال اخیر، ایرانی‌ها را به پذیرش برخی موارد مربوط به مرزها، بیرون از چهارچوب «بیانیه الجزایر» وادار کرده‌ایم. این در حالی است که ایرانی‌ها، چند توافقنامه نیز با عراق امضا کرده‌اند که مسائل مالی، مانع از اجرای آنها شده است.

زیباری در پایان افزود: ایرانی‌ها همچنان در خاک ما هستند و در حالی که کارشناسان ما برای سرکشی به چاه‌های نفتی مرزی می‌‌روند، از سوی ایرانی‌ها به آنان شلیک می‌شود!

گفتنی است، این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که یک مقام عراقی، نسبت به ایران ادعاهایی را مطرح می کند؛ البته ادعاهای هشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق و طرح موضوعاتی مانند هواپیماهای عراقی در ایران و یا وادار کردن ایران به پذیرش مواردی خارج از قرارداد «الجزایر» ـ که البته وی مشخص نکرده است این موارد چه بوده ـ در نوع خود رویکر جدیدی به شمار می‌رود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد با مماشات و بعضا کوتاهی بیش از اندازه مقامات کشورمان در پیگیری مطالبات ملت ناشی از جنگ تحمیلی و اجرای کامل قرارداد الجزایر، در مدت زمانی نه چندان دور، باید برای دلجویی از کشور همسایه غرامت نیز پرداخت کنیم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا